- 08.05Een evenwichtig aanbod van radio- en televisiezendersLokale omroep
- 08.01Een sterke positie van Hilversum als Crossmediastad.Media
- 08.02Ruimte voor bedrijven en versterken zorgeconomieOndernemingsklimaat
- 08.03Goed functionerende detailhandel en horecaDetailhandel en horeca
- 08.04Een aantrekkelijk toeristisch productToerisme en evenementen
- 08.05Een evenwichtig aanbod van radio- en televisiezendersLokale omroep
Een evenwichtig aanbod van radio- en televisiezenders
Begroting: toelichting op beleidsdoel
Met de invoer van de nieuwe Mediawet is wettelijk vastgelegd dat het standaardpakket van tv- en radiozenders via de kabel uit minimaal 30 kanalen bestaat. Consumenten hebben hierdoor toegang tot een voldoende groot en gevarieerd zenderpakket. Inspraak via programmaraden is daarmee minder nodig geworden. De werkzaamheden van de Programmaraad Hilversum zijn inmiddels beëindigd.
Het Europees Hof van Justitie in Luxemburg heeft bepaald dat UPC vrij is om de tarieven van analoge kabelaansluitingen vast te stellen. Over de consequenties van deze uitspraak vindt overleg plaats met UPC.
De lokale omroep RTi Hilversum zendt een dagelijks tv-journaal uit over gebeurtenissen en activiteiten in Hilversum. Daarnaast worden regelmatig programma’s over cultuur en lokale geschiedenis uitgezonden. Binnen dit beleidsdoel is primair de jaarlijkse bijdrage aan de lokale omroep RTi Hilversum opgenomen.
Prestaties & resultatien
Prestaties in 2015 | Resultaten in 2015 | |
---|---|---|
De werkzaamheden binnen dit beleidsdoel richten zich in 2015 op de uitvoering van vastgesteld beleid. Hierover wordt alleen gerapporteerd als er sprake is van majeure afwijkingen. |
Indicatoren & kengetallen
I/K | Indicatoren/Kengetallen | Bron | Referentie waarde | Begroot 2015 (a) | Realisatie 2015 (b) | Verschil (b-a) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
K | Kijkt u wel eens naar de lokale televisie? | Gemeente | 32% (2013) | 40% | 24% | 16% | |
K | Luistert u wel eens naar de lokale radio? | Gemeente | 11% (2013) | 12% | 10% | 2% |
(I)ndicatoren en (K)engetallen; op indicatoren wordt gestuurd en er wordt over gerapporteerd. Kengetallen dienen als achtergrondinformatie
Kijkt u wel eens naar de lokale televisie? |
Er zijn problemen geweest met de internetverbinding van KPN waardoor potentiële geïnteresseerden geen verbinding konden maken. 30% van de aansluitingen is van KPN. Daarnaast geldt hetzelfde als voor de lokale radio: consumenten maken meer gebruik van het internet om van lokaal nieuws op de hoogte te blijven. Voor RTi geldt: om geformuleerde doelen te halen is het duidelijk dat kwaliteitsimpulsen noodzakelijk zijn. |
Luistert u wel eens naar de lokale radio? |
Dit verschil past in een trend dat consumenten minder gebruik maken van lineaire radio en televisie, en steeds meer online nieuws en informatie vinden. |
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (negatief is voordeel)
Begroting na wijziging | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting na wijziging | 179 | -125 | 54 |
Realisatie | 197 | -148 | 49 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 18 | -23 | -5 |
Verklaring verschillen
Lasten | Baten | Saldo | # | ||
---|---|---|---|---|---|
Lokale omroep | 18 | -23 | -5 | ||
Totaal verschil | 18 | -23 | -5 |
Toelichting
De prestaties voor dit beleidsdoel zijn binnen de geraamde budgetten uitgevoerd. Het verschil tussen begroting en realisatie van de financiën is slechts gering.
Beleidsdoelen binnen programma
Beleidsdoel 08.01
Media
Een sterke positie van Hilversum als Crossmediastad.
Beleidsdoel 08.02
Ondernemingsklimaat
Ruimte voor bedrijven en versterken zorgeconomie
Beleidsdoel 08.03
Detailhandel en horeca
Goed functionerende detailhandel en horeca
Beleidsdoel 08.04
Toerisme en evenementen
Een aantrekkelijk toeristisch product
Beleidsdoel 08.05
Lokale omroep
Een evenwichtig aanbod van radio- en televisiezenders