Inleiding
Het BBV schrijft voor dat de gemeentelijke begroting en jaarstukken een paragraafVerbonden partijenhebben. Artikel 15 van het BBV bepaalt dat de paragraaf tenminste bevat:
- de visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting;
- de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen;
- de lijst van verbonden partijen.
Op deze onderdelen gaan we nu achtereenvolgens in.
Visie op verbonden partijen
Het beleid van de gemeente Hilversum inzake verbonden partijen is vastgelegd in de financiële verordening (2004) en twee nota’s: deP&C-nota Verbonden partijen(2008) enSturen op verbonden partijen(2013).
Op grond van artikel 26 van de financiële verordening dient het college minimaal eens in de vier jaar een nota Verbonden partijen aan de raad ter vaststelling aan te bieden. In die nota moet van elke verbonden partij het openbaar belang, het eigen vermogen, de solvabiliteit, het financiële resultaat, het financiële belang en de zeggenschap van de gemeente worden geschetst. De nota moet daarnaast de kaders aangeven voor deelname aan verbonden partijen, met name (1) de voorwaarden waaronder het publiek belang is gediend met deelname, (2) de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en (3) de financiële voorwaarden.
De gemeente Hilversum kent geen beleid dat duidelijke voorwaarden stelt waaronder de gemeente samenwerkt met andere organisaties in het algemeen, onder welke voorwaarden een bepaalde vorm van samenwerking wordt gekozen, onder welke voorwaarden de gemeente deelneemt aan een verbonden partij, en onder welke omstandigheden aan een bepaald type verbonden partij, of een bepaalde inrichting van een verbonden partij, de voorkeur wordt gegeven. Of de gemeente samenwerkt, in welke vorm, en onder welke voorwaarden, wordt in elk geval afzonderlijk beoordeeld, op basis van de merites van de zaak zelf. Op welke aspecten dan gelet moet worden is – althans als het om samenwerking in de vorm van een verbonden partij gaat – geregeld in deP&C-nota Verbonden partijen(2008). Deze nota vat de wettelijke regels omtrent verbonden partijen samen en schrijft voor hoe de verbonden partijen moeten worden beschreven in begroting en jaarstukken. In deze opzichten is de nota achterhaald door wijzigingen in het BBV. Daarnaast stelt de nota enkele vragen die beantwoord zouden moeten worden voordat het besluit wordt genomen om aan een verbonden partij deel te gaan nemen:
- Wordt door deelname een publiek belang gediend? Welk?
- Kan dit publieke belang ook zelfstandig door de gemeente worden verwezenlijkt? Zo ja, wat zijn de voordelen en nadelen van verwezenlijking via een verbonden partij?
- Kan aangetoond worden dat de voordelen van deelname groter zijn dan het standaardbezwaar van verlies aan bestuurlijke grip?
- Wat zijn de financiële risico’s en hoe wegen die op tegen de voordelen van deelname?
- Is er keuze mogelijk met betrekking tot de rechtsvorm van de verbonden partij en zo ja welke vorm verdient de voorkeur?
De nota spreekt een “in principe voorkeur” uit voor de samenwerkingsvormgemeenschappelijke regeling, en stelt dat de vertegenwoordiging van de gemeente in verbonden partijen “niet aan ambtenaren moet worden overgelaten.”
De notaSturing op verbonden partijen(2013) beoogde “de sturingsmogelijkheden van raad en college op de huidige verbonden partijen te verbeteren.” Hiertoe zijn tien verbeterpunten geformuleerd, waaronder:
- “sturen en te controleren op financiën én prestaties (is geleverd conform afgesproken prestaties?)”;
- “waar dit nu nog onvoldoende inzichtelijk wordt gemaakt, in gesprek te gaan met de verbonden partij over de opname van duidelijk geformuleerde doelen, prestaties en prestatie-indicatoren in begroting en jaarrekening”;
- “tijdens de begrotingsbehandeling te bepalen op welke onderwerpen college en/of raad de komende tijd wil (mee)praten”.
In de nota Sturing op verbonden partijen(2013) is voorzien dat de effectiviteit van de in de nota aangegeven maatregelen na twee jaar wordt geëvalueerd. Deze evaluatie zal nu in 2016 worden uitgevoerd.
In 2016 zal ook deP&C-nota Verbonden partijen(2008) zal worden geactualiseerd.
Beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen
De beleidsvoornemens van de gemeente Hilversum voor de verbonden partijen zijn vervat in de doelen die beschreven zijn in het overzicht in paragraaf 6.6.4. Daarnaast hebben wij, zowel voor onze eigen organisatie als de verbonden partijen, extra aandacht voor een doelmatige en doeltreffende besteding van financiële middelen. Praktisch vertaald moeten de begrotingsbudgetten goed zijn onderbouwd en moet die onderbouwing actueel zijn. Niet goed onderbouwde budgetten (zogenaamde beukennoten) moeten vrijvallen of beschikbaar komen voor andere ambities. Met de regio Gooi en Vechtstreek hebben wij hier al over gesproken. We gaan nu ook met de overige verbonden partijen in gesprek over de noodzaak om scherper te gaan begroten.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Verbonden partij | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Per 23 december 1914. |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën. |
Partners | Het Rijk is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. |
Doel en openbaar belang | De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. |
Rapportages | Jaarverslag (half maart) en halfjaarbericht (eind augustus). |
Programma | PB 2015: programma 1. Financiën |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | Via de BNG is de gemeente verzekerd van toegang tot de geld- en kapitaalmarkt. Op deze wijze kan de gemeente Hilversum tegen lage kosten maatschappelijke voorzieningen financieren voor zijn burgers. |
Financiële deelname van de gemeente | Hilversum bezit 120.939 aandelen, gewaardeerd tegen € 274.000. |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Eigen vermogen per 31 december 2015 € 4,163 mld. |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Vreemd vermogen per 31 december 2015 € 145,3 mld. |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Nettowinst na belastingen Dividenduitkering aan Hilversum |
Ontwikkelingen | De dekkingsgraad van de BNG moet in 2018 voldoen aan de Basel III normen, die er op zijn gericht de risico’s van banken te verlagen. De BNG Bank heeft een plan opgesteld met als doelstelling eind 2017 aan deze normen te voldoen. Eén van de genomen maatregelen is de verlaging van de aan aandeelhouders uit te keren winst van 50% naar 25% van het nettoresultaat van de BNG Bank. Deze maatregel is in 2012 ingegaan. De omvang van de nieuw verstrekte langlopende leningen ligt in 2016 naar verwachting in lijn met die van het voorgaande jaar. Mede onder invloed van aanhoudende lage lange rentetarieven en de terughoudende rentepositie van de bank zal het renteresultaat in 2016 naar verwachting lager uitkomen dan over het verslagjaar. Het resultaat op financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de BNG Bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de nettowinst van 2016. |
Risico's | Geringe risico’s. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat. |
Website |
Vitens N.V.
Verbonden partij | Vitens N.V. |
---|---|
Vestigingsplaats | Utrecht |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Vitens is op 18 mei 2002 ontstaan door een fusie van de drinkwaterbedrijven Nuon Water, Waterbedrijf Gelderland en Waterleiding Maatschappij Overijssel. In 2006 is Vitens verder gefuseerd met Hydron Flevoland en Hydron Midden-Nederland. Hilversum was aandeelhouder van Hydron Midden-Nederland en is sinds deze fusie aandeelhouder van Vitens. |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | Als aandeelhouder in de Aandeelhoudersvergaderingen. De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). |
Partners | De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. |
Doel en openbaar belang | Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden. |
Rapportages | Begroting (t-1, november voor de AVA december), jaarrekening en jaarverslag (t+1, maart, voor de AVA van april). |
Programma | PB 2015: programma 1. Financiën |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | Tarief kleinverbruik Tarief zakelijk verbruik |
Financiële deelname van de gemeente | Hilversum bezit 89.569 aandelen met elk een verkrijgingsprijs van € 1. Op de gemeentelijke balans is de financiële deelname in Vitens daarom gewaardeerd op € 89.569. |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 472 mln. Per 31 december 2014: € 421 mln. |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 1.243 mln. Per 31 december 2014: € 1.293 mln. |
Financieel resultaat van de verbonden partij | De nettowinst over 2015 bedroeg € 55,4 mln. Hiervan is € 33,3 mln toegevoegd aan het eigen vermogen, € 22,1 mln is uitgekeerd aan de aandeelhouders (€ 3,83 per aandeel) De nettowinst over 2014 bedroeg € 42,1 mln. Hiervan is € 25,3 mln toegevoegd aan het eigen vermogen, € 16,8 mln is uitgekeerd aan de aandeelhouders (€ 2,91 per aandeel) Hilversum heeft over 2014 € 261.000 dividend ontvangen (in 2015). |
Ontwikkelingen | Buiten de onder ‘Beoordeling prestaties’ genoemde, zijn er geen belangwekkende ontwikkelingen. |
Risico's | Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater. |
Website |
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Verbonden partij | Werkvoorzieningsschap Tomingroep |
---|---|
Vestigingsplaats | Hilversum |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Per 1 december 1988 (huidige vorm sinds 1 november 1997) Hilversum neemt deel sinds 1 december 1988 |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling in de vorm van een openbaar lichaam |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | In het Algemeen Bestuur (AB) van het Schap heeft elke deelnemende gemeente 1 vertegenwoordiger. Elke vertegenwoordiger heeft 1 stem. Er zijn 2 externe adviseurs aan het AB toegevoegd. Namens de gemeente Hilversum heeft de wethouder Sociale Zaken zitting in het DB en in het AB. vertegenwoordigd in het driekoppige Dagelijks Bestuur (DB). |
Partners | De gemeenten Almere, Blaricum, Bussum, Eemnes, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren |
Doel en openbaar belang | De Tomingroep voert namens de deelnemende gemeenten wettelijke taken uit die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking. |
Rapportages | Begroting (mei), jaarrekening (juli) en jaarverslag (juli) |
Programma | PB 2015: programma 2. Sociale Zaken |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | In 2015 had Tomin een netto taakstelling om 306,74 SE’s (Standaard Eenheden) binnen de Tomingroep te laten werken. De realisatie bedraagt 308,70 SE’s |
Financiële deelname van de gemeente | Het deel van het Participatiebudget dat bestemd is voor de uitvoering van de WSW dat de gemeente ontvangt, wordt doorbetaald aan de Tomingroep. In 2015 bedroeg dit € 8,1 mln. |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 1,9 mln |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 10,5 mln |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0. in 2015: positief resultaat € 0,4 mln, garantietoekenning € 0 in 2014: negatief resultaat € 2,5 mln, garantietoekenning € 2,5 mln |
Ontwikkelingen | Met ingang van 1 januari 2015 is de Participatiewet van kracht. Er vindt vanaf dat moment geen nieuwe instroom in de WSW meer plaats. Inwoners die voorheen in aanmerking kwamen voor de WSW vallen onder de Participatiewet. De inwoners met een WSW dienstverband behouden hun rechten en plichten. Op de bekostiging van de WSW wordt door het Rijk bezuinigd. Er is dus sprake van een afnemende groep inwoners die onder de WSW vallen en een afnemend budget. De opgave voor Tomin is dus om financieel levensvatbaar te blijven. Tomin en de deelnemende gemeenten zijn hierover voortdurend in gesprek. |
Risico's | De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers). |
Website |
Regionaal Bureau Leerlingzaken Gooi & Vechtstreek
Verbonden partij | Regionaal Bureau Leerlingzaken Gooi & Vechtstreek |
---|---|
Vestigingsplaats | Bussum |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Opgericht op 9 maart 2000. Hilversum neemt vanaf het begin deel. |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam. |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | Het Algemeen Bestuur (AB) wordt gevormd door de onderwijswethouders van de samenwerkende gemeenten. De stemverhouding in het bestuur is evenredig aan het inwonertal. De Hilversumse onderwijswethouder heeft ook zitting in het driekoppige Dagelijks Bestuur (DB). |
Partners | De gemeenten Blaricum, Bussum, Eemnes, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren. |
Doel en openbaar belang | De Gemeenschappelijke regeling (GR) heeft tot doel de naleving van de Leerplichtwet 1969, de wet op het voortgezet onderwijs, de wet educatie en beroepsonderwijs en de wet op de expertisecentra op doelmatige en gecoördineerde wijze te bevorderen (GR art. 4 lid 1). Het openbaar lichaam draagt zorg voor de uitvoering van de gemeentelijke taken die uit deze wetten voortvloeien (GR art. 4 lid 2 en 3). |
Rapportages | Het inhoudelijke jaarverslag; begroting en jaarrekening; periodieke accountgesprekken met de directeur van het RBL. |
Programma | PB 2015: programma 3. Onderwijs en Jeugdzaken. |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | Het aantal voortijdig schoolverlaters in Hilversum is gedaald van 151 in 2014 naar 137 in 2015. |
Financiële deelname van de gemeente | Het RBL krijgt jaarlijks een evenredige financiële bijdrage van alle deelnemende gemeenten. Het aandeel voor Hilversum in 2015 is |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 0. |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 96.781. |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Over 2015 was er een negatief resultaat van € 128.434. Het tekort is in beide gevallen onttrokken aan de reserves van de verbonden partij. |
Ontwikkelingen | Op 16 december 2015 heeft de gemeenteraad besloten over het opheffen van de gemeenschappelijke regeling leerplicht Gooi en Vechtstreek per 1 januari 2016 met inachtneming van de randvoorwaarde dat de bij het RBL behorende taken, mensen en middelen eveneens per 1 januari 2016 worden overgedragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Met deze opheffing is 2015 de laatste keer dat RBL apart als verbonden partij in de jaarrekening wordt opgenomen. Vanaf 2016 maakt het deel uit van de jaarrekening van de Regio Gooi & Vechtstreek. |
Risico's | Met de overdracht aan de Regio Gooi en Vechtstreek wordt beoogd dat alle vermogensbestanddelen, rechten en verplichtingen samenhangende met en/of voortvloeiende uit de huidige activiteiten van het RBL, waaronder eventuele voorzieningen en reserves, worden overgedragen aan c.q. worden overgenomen door de Regio Gooi & Vechtstreek. Het RBL wordt als het ware “leeg gemaakt” en opgeheven. |
Website |
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Verbonden partij | Stichting Gooisch Natuurreservaat |
---|---|
Vestigingsplaats | Hilversum |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Opgericht op 11 november 1932. Hilversum doet mee vanaf het begin. |
Rechtsvorm | Stichting |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | Het Algemeen Bestuur heeft 17 zetels, waarvan Hilversum er, met 1 wethouder en 3 raadsleden, 4 bezet (statuten, art. 5). In het Dagelijks Bestuur (8 leden) (art. 6) wordt Hilversum vertegenwoordigd door de wethouder Milieubescherming, natuur en leefbaarheid. |
Partners | De gemeenten Amsterdam, Blaricum, Bussum, Huizen, Laren en Naarden, en de provincie Noord-Holland. |
Doel en openbaar belang | Het doel van de stichting is (1) het in stand houden van het natuurschoon van het Gooi door het eigendom te verkrijgen over terreinen en daar voorgoed natuurreservaten van te maken en (2) het publiek te laten genieten van het natuurschoon van het Gooi (statuten van de stichting, art. 2 lid 1). |
Rapportages | Begroting, jaarrekening en jaarverslag. |
Programma | PB 2015: programma 6. Milieubescherming, natuur en leefbaarheid |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | De gemeente Hilversum onderschrijft het door de Stichting Gooisch Natuurreservaat opgestelde beheerplan 2010-2020 en de daarmee te leveren prestaties. De Stichting presenteert in haar jaarverslag de in het afgelopen kalenderjaar geleverde prestaties. |
Financiële deelname van de gemeente | De netto-bijdrage van Hilversum bedroeg |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 1.481.219 |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2015: € 570.859 Per 31 december 2014: € 584.541 |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Resultaat 2015 voor reservemutaties: € 247.256 positief Resultaat 2015 na reservemutaties: € 1.385 negatief Resultaat 2014 voor reservemutaties: € 290.673 negatief reservemutaties: € 215.945 (per saldo onttrekking) Resultaat 2014 na reservemutaties: € 74.727 negatief |
Ontwikkelingen | In 2015 heeft het GNR een onafhankelijk advies laten uitbrengen door Pieter Winsemius over de toekomst van het GNR, het rapport "Gebed Zonder End?". Vervolgens is dit in de regio besproken, waaronder ook in de gemeenteraden van de Gooise gemeenten. Op basis van het rapport en de reacties uit het Gooi is duidelijk dat een toekomstvast GNR essentieel is voor de identiteit en de kwaliteit van leven in de regio. Het bestuur van het GNR heeft daartoe een transitieplan opgesteld dat eind 2015 aan de gemeenteraden is gestuurd voor inspraak. De gemeente Hilversum heeft positief gereageerd, met kanttekeningen zoals de randvoorwaarden van democratische verantwoording en het beheer als kerntaak. De kern van het transitieplan is: · Het GNR wordt nadrukkelijker gepositioneerd als ‘groene’ drager van de identiteit van de regio. De gemeenten in het Gooi profileren zich nadrukkelijker dan voorheen als eigenaar van het GNR. · De investeringsbereidheid van inwoners en andere externe partijen wordt vergroot om randvoorwaarden te scheppen voor een solide toekomstige financiële huishouding. De gemeenteraad heeft vooruitlopend op het transitieplan besloten om het GNR extra te steunen met € 1 extra per inwoner (totaal circa € 87.000), om de geslonken reserves aan te vullen en de Gooise gemeenten opgeroepen hetzelfde te doen. De gemeenten Naarden, Bussum en Laren hebben in 2015 gehoor gegeven aan deze oproep met een eenmalige extra bijdrage. |
Risico's | Amsterdam heeft aangegeven uit de stichting GNR te willen treden. De achterblijvende gemeenten wensen dit niet statutair mogelijk te maken (benodigd een 2/3 meerderheid). De Hoge Raad heeft zich uitgesproken op 15 april 2016: Amsterdam kan niet uittreden omdat de achterblijvende gemeenten in de procedure voldoende aannemelijk hebben gemaakt dat de participantenovereenkomst inderdaad onopzegbaar is. Amsterdam kan proberen om nog tegenbewijs te leveren maar de Hoge Raad biedt daarvoor weinig ruimte. Voor die discussie heeft de Hoge Raad de zaak verwezen naar het Gerechtshof Den Haag. Als Amsterdam niet meer bij zou dragen scheelt dat het GNR jaarlijks m.i.v. 1-1-2017 circa € 185.000. Via de huidige verdeelwijze zou Hilversum dit structureel ca € 55.000 extra kunnen gaan kosten. Het GNR onderzoekt de mogelijkheden om dit dreigende financiële gat te dichten met nieuwe verdienmodellen, kostenbesparing en samenwerking. Het GNR verhoogt mogelijk in 2016 de participantenbijdrage middels een wijziging in de Begroting 2016 van het GNR met € 1 extra per inwoner. Dit betreft een bijdrage voor de transitieperiode 2016-2018, eerder af te bouwen indien mogelijk. Dat staat in het Transitieplan GNR van het DB GNR. Besluitvorming hierover is in de eerste helft van 2016 te verwachten. Dit is voor Hilversum geen extra risico, omdat de raad in 2015 al heeft besloten om het GNR een extra structurele bijdrage te geven van € 1 per inwoner (circa € 87.000). |
Website |
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Verbonden partij | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek |
---|---|
Vestigingsplaats | Hilversum |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Per 1 januari 2007. De gemeente Hilversum is vanaf het begin aangesloten. |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (GR) met openbaar lichaam. Deze GR is verplicht vanuit de wet op de Veiligheidsregio’s. |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | Het Algemeen Bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum is voorzitter. De burgemeester maakt daarnaast deel uit van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het AB. |
Partners | In 2015 zijn dat de gemeenten Blaricum, Bussum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren. |
Doel en openbaar belang | Het doel van de Veiligheidsregio is het verhogen van de effectiviteit en efficiëntie van de hulpverlening bij crisisbeheersing en rampenbestrijding door deze regionaal te organiseren. De Veiligheidsregio draagt zorg voor de uitvoering van de volgende taken:
het inrichten en in stand houden van de gemeenschappelijke meldkamer voor brandweer, geneeskundige hulpverlening en ambulancevervoer. |
Rapportages | Tenminste twee momenten per jaar wordt de gemeenteraad formeel betrokken bij de Veiligheidsregio, bij de ontwerp-programmabegroting en bij de jaarstukken (jaarverslag). Op beide stukken kan de raad een zienswijze geven. |
Programma | PB 2015: programma 10. Openbare orde en veiligheid, brandweer |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | De gevraagde prestaties zijn behaald. In 2015 is er specifiek aandacht besteed aan brandveiligheid van de belangrijkste risico-objecten en risico-gebieden. De brandweer gaat ook door met voorlichting geven op basisscholen en brandveiligheid in de thuiszorg. Op een flink aantal basisscholen is brandveiligheids-voorlichting verzorgd. Voor thuiswonende senioren zijn regionaal afspraken met Thuiszorg en WMO loketten gemaakt, om meer aandacht aan brandveiligheid in huis te besteden. |
Financiële deelname van de gemeente | De algemene bijdrage 2015 van Hilversum aan de Veiligheidsregio bedroeg € 6.916.173. |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Per 31-12-2015: € 2.460.347 |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Per 31-12-2015: € 17.180.964 |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Resultaat over 2015: € 488.842 positief |
Ontwikkelingen | Per 2016 is de GR door de komst van de fusiegemeente Gooise Meren (Bussum, Naarden, Muiden). Tenslotte moet de besluitvorming rond de ontwikkeling van het oefencentrum Crailo zijn afgerond, zodat er snel duidelijkheid komt over realisatie. |
Risico's | De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. |
Website |
Regio Gooi en Vechtstreek
Verbonden partij | Regio Gooi en Vechtstreek |
---|---|
Vestigingsplaats | Bussum |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Opgericht in 1967 als ‘gewest Gooiland’. Hilversum neemt vanaf het begin deel. In 1974 uitgebreid met de Vechtgemeenten en omgedoopt in ‘gewest Gooi en Vechtstreek’. In 2013 is de GR herzien en is het samenwerkingsverband omgedoopt in ‘Regio Gooi en Vechtstreek’. |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam. |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | Op 4 juli 2013 is een nieuw Algemeen Bestuur (AB) van het samenwerkingsverband Regio Gooi en Vechtstreek van start gegaan. Het oude gewestbestuur, dat uit 31 leden bestond, is afgeslankt naar een compact regiobestuur van 9 leden. De gemeenten zijn daarin vertegenwoordigd via een verdeelsleutel. Het algemeen bestuur gaat over regionale uitvoering. Beleidsmatige afstemming tussen de gemeenten is voorbehouden aan de portefeuillehouders. De portefeuillehouders voeren in nauwe afstemming met colleges en de raden samen de regie. Beleidsafspraken zijn pas bindend als er lokale besluiten van college en/of raad over genomen zijn. |
Partners | In 2015: de gemeenten Blaricum, Bussum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren. |
Doel en openbaar belang | Het doel van de gemeenschappelijke regeling is de samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek zodanig vorm te geven dat de voor een gezamenlijke aanpak relevante taakstellingen en doelen voor de komende jaren kunnen worden aangepakt in een daarop toegesneden bestuursvorm onder regie van de deelnemende gemeenten en onder waarborging van betrokkenheid van de gemeenteraden bij de regionale samenwerking. |
Rapportages | Kaderbrief begroting (januari), begroting (maart/april), jaarrekening (mei). |
Programma | PB 2015: programma 11. Bestuurlijke aangelegenheden |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | De deelnemende gemeenten werken nauw met elkaar samen in het Sociaal Domein. De gemeenten hebben de beleidsontwikkeling, monitoring, inkoop en contractbeheer van de individuele voorzieningen in het Sociaal Domein belegd bij de regio-organisatie. De afspraken hierover zijn vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein. Binnen het Fysiek Domein is sprake van afstemming van activiteiten en ontwikkeling van een gezamenlijke agenda. |
Financiële deelname van de gemeente | De gemeente Hilversum draagt elk jaar bij aan de begroting van de Regio Gooi en Vechtreek. Volgens de Regiobegroting 2015 was de Hilversumse bijdrage € 11.078.710. Deze bijdrage was als volgt onderverdeeld:
Het effect van vastgestelde begrotingswijzigingen in 2015 op de bijdrage van Hilversum bedroeg € 14.662.375 en betrof met name het doorsluizen van de centrummiddelen Beschermd wonen. |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2014: € 5.538.000. |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Per 31 december 2014: € 8.309.000. Per 31 december 2013: € 9.122.000. |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Het resultaat over 2014 bedroeg € 1.668.000 |
Ontwikkelingen | Bussum, Naarden en Muiden zijn per 1 januari 2016 samengevoegd tot de nieuwe gemeente Gooise Meren. Verder is per 1 januari 2016 het Regionaal Bureau Leerlingenzaken overgegaan naar de Regio en daarnaast zijn de medewerkers die werkzaam zijn bij Veilig Thuis in dienst van de Regio gekomen. Er is in 2015 een Regionale Samenwerkingsagenda (RSA) opgesteld, die begin 2016 wordt vastgesteld. Die RSA moet vervolgens worden vertaald naar een uitvoeringsagenda. Voor het Sociale Domein bestaat deze uitvoeringsagenda al, maar voor het Fysiek Domein is deze behoefte ook ontstaan. Hiermee wordt beoogd de samenwerking verder te intensiveren om daarmee ook de positionering en vertegenwoordiging naar onder andere de MRA beter te borgen. |
Risico's | De deelnemende gemeenten dragen op basis van het aantal inwoners bij in een eventueel tekort. Een aantal bijdragen wordt verrekend op basis van geleverde aantallen tegen een vaste prijs per eenheid. Meer afname betekent dan een hogere bijdrage. |
Website |
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Verbonden partij | Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek |
---|---|
Vestigingsplaats | Lelystad. |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | Per januari 2012 is de Gemeenschappelijke Regeling van kracht geworden. |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam. |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | De wethouder die vergunningverlening en handhaving in zijn portefeuille heeft, heeft zitting in het algemeen bestuur. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de omvang van de ingebrachte taken en derhalve naar rato van de financiële bijdrage. Hilversum heeft in het AB 2,02% van het totaal aantal stemmen. |
Partners | De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Dronten, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Weesp, Wijdemeren en Zeewolde, en de provincies Flevoland en |
Doel en openbaar belang | De Omgevingsdienst verricht een aantal door het Rijk verplichte activiteiten voor de gemeente, waaronder het verlenen van vergunningen, toezicht houden en handhaven, op het gebied van milieu. Verder kan de Omgevingsdienst adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van milieu en verzorgt de uitvoering van programma's en projecten voor de deelnemers, waaronder begrepen het ontwikkelen en handhaven van een gemeenschappelijk uitvoerend milieubeleid, het leveren van milieutechnische kennis, het uitvoeren van onderzoek en metingen. |
Rapportages | Jaarrekening en jaarverslag wordt voor 1 juli van een jaar vastgesteld door het Algemeen Bestuur en ter kennisname aan de Raad gestuurd. Begroting wordt in april/mei toegestuurd. Tevens worden per kwartaal rapportages over de voortgang van de werkzaamheden toegestuurd. |
Programma | PB 2015: programma 13. Vergunningverlening en handhaving |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | Het aantal vergunningen en meldingen dat de Omgevingsdienst heeft afgehandeld is conform de opdracht. De besluiten zijn binnen de termijnen afgehandeld. |
Financiële deelname van de gemeente | De deelname van de gemeente Hilversum bestaat uit een jaarlijkse bijdrage. |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Per 31.12.2015: € 2.363.633 |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | Per 31.12.2015: € 3.177.074 |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Het resultaat over 2015: € 608.133 positief |
Ontwikkelingen | Een ontwikkeling is de invoer van een kostprijssystematiek. In 2016 zal nog worden afgerekend volgens de lumpsum-bijdrage die de deelnemers afgelopen drie jaar betaalden. Het jaar 2016 zal een overgangsjaar zijn om een goed beeld te krijgen van wat het voor de bijdragen van de partners van de OFGV betekent indien overgegaan wordt op een kostprijsafrekening. Indien de kosten daardoor hoger uitvallen dan de huidige bijdrage moet een besluit genomen worden over de prioriteiten die de gemeente absoluut wel uitgevoerd wil hebben en welke eventueel kunnen vervallen, of dat Hilversum bereid is een hogere bijdrage te betalen. |
Risico's | De Omgevingsdienst heeft een taakstellende bezuinigingsopdracht van 1% per jaar, oplopend tot 5% in 2018 van het begrotingstotaal 2013 (exclusief directe productiekosten) opgenomen. Onzeker is of de Omgevingsdienst er in slaagt die opdracht te realiseren. Met het aangaan van een samenwerking met de gemeente Lelystad op gebied van ICT lijken de besparingsmogelijkheden beperkter geworden omdat een deel van de exploitatie door contractuele afspraken “vast” staat. |
Website |
Stichting GovUnited
Verbonden partij | Stichting GovUnited |
---|---|
Vestigingsplaats | Borculo |
Oprichtingsdatum + startdatum deelname Hilversum | 16 februari 2012, Hilversum neemt deel sinds 30 maart 2012. Overigens neemt Hilversum sinds 2007 al deel aan GovUnited, dat toen nog een programma binnen de stichting ICTU was |
Rechtsvorm | Stichting |
Bestuurlijke deelname van de gemeente | Alle deelnemende gemeenten binnen GovUnited zijn vertegenwoordigd in de Programmaraad. Deze bestaat uit gemeentesecretarissen en directeuren Middelen, Bedrijfsvoering of Dienstverlening van de deelnemende gemeenten. De Programmaraad bepaalt de strategische richting en de inhoudelijke kaders en de Programmaraad stelt de doelstellingen en werkzaamheden van het bureau van Stichting GovUnited vast. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor de uitvoerende werkzaamheden. |
Partners | Berkelland, Winterswijk, Rheden, Renkum, Steenwijkerland, Aa en Hunze, Westerveld, Middelburg, Terneuzen, Teylingen, Uithoorn, Werkendam, Zutphen. |
Doel en openbaar belang | De stichting GovUnited ondersteunt de ontwikkeling van de elektronische dienstverlening van de gemeente Hilversum en digitalisering van bedrijfsvoeringprocessen. Zij doet dit door gezamenlijke ontwikkeling en inkoop en door het delen van kennis op het gebied van informatievoorziening. Het openbaar belang wordt hierbij gediend omdat de gezamenlijke aanpak inkoop- en efficiencyvoordelen biedt. |
Rapportages | Jaarverslag, opgeleverd rond april. |
Programma | Deze verbonden partij is niet direct toe te wijzen aan een programma, omdat deze partij ondersteuning levert voor meerdere programma’s. |
Beoordeling prestaties verbonden partij in relatie tot doelen gemeente | De stichting GovUnited heeft in 2015 naar behoren de contracten beheerd en de invoering van nieuwe releases van de software gecoördineerd. |
Financiële deelname van de gemeente | De financiële deelname bestaat uit een jaarlijkse betaling voor afgenomen diensten van de leverancier van de gezamenlijk ingekochte software (contractuele verplichting), met een kleine opslag voor contract- en servicemanagement en stichtingskosten (waar Hilversum iets minder dan € 30.000 per jaar aan bijdraagt). Er is een klein eigen vermogen als buffer en voor de kosten van het afbouwen van de stichting eind 2016. Eind 2016 wordt daarmee ook onze deelname beëindigd. |
Eigen vermogen van de verbonden partij | Het EV van de verbonden partij per 31-12-2015 is nog niet bekend maar in orde van grootte van € € 150.000 tot € 180.000. De jaarstukken 2015 worden verwacht in april 2016. Per 31.12.2014 € 206.000 |
Vreemd vermogen van de verbonden partij | De stichting heeft geen vreemd vermogen. |
Financieel resultaat van de verbonden partij | Voor 2015 is de verwachting dat er geen financieel resultaat zal zijn. De jaarstukken 2015 worden verwacht in april 2016. |
Ontwikkelingen | Opheffing van de stichting per 31-12-2016, zoals besloten door de Programmaraad in 2015, na instemming met het besluit door het College d.d. 9 december 2014. |
Risico's | Het risico is minimaal: de stichting bestaat alleen nog om de bestaande contracten met de leverancier af te handelen en de laatste softwareversies onder regie van GovUnited te begeleiden. In de begroting voor 2016 is rekening gehouden met de kosten voor liquidatie (€ 50.000) en er is een buffer van ongeveer € 80.000 voor eventuele risico’s (hooguit beperkte extra capaciteit voor begeleiden versies). Eventuele overschrijding wordt gedragen door 13 gemeenten op basis van inwoneraantal. |
Website |