Portefeuillehouder
E.J.G. van der Want
Missie
De doelstelling van dit programma is om zoveel mogelijk inwoners in staat te stellen volwaardig mee te doen en bij te dragen aan de samenleving. Kinderen en jongeren moeten zich kunnen ontwikkelen om zelfstandig te functioneren in de maatschappij. Voor kinderen die het nodig hebben biedt Hilversum ondersteuning, zodat elk kind zich kan ontplooien. In sommige gezinnen is gezond en veilig opgroeien van kinderen geen vanzelfsprekendheid. De gemeente wil ook deze gezinnen perspectief bieden op volwaardig meedoen. We gaan zoveel mogelijk uit van eigen kracht van mensen en bieden ondersteuning waar dat nodig is.
Context en achtergrond
Sociaal Domein
Samen met de programma`s 2 (Sociale Zaken) en 4 (Welzijn en Zorg) bestrijkt programma 3 (Onderwijs en Jeugdzaken) het sociaal domein. Deze programma's hebben een en dezelfde doelstelling: dat inwoners beter en/of langer mee blijven doen in de samenleving. Als iemand een beroep doet op ondersteuning door de gemeente, gaan we uit van de vraag van de inwoner. De gemeente hanteert het principe ‘één huishouden, één plan, één regisseur’. Als er behoefte is aan professionele ondersteuning, dan wordt deze - waar mogelijk - preventief ingezet.
De focus heeft in 2014 gelegen op het overnemen van de nieuwe taken en voorbereiden van wat móet: de transitie. In 2015 ligt de focus op de transformatie: de uitwerking van wat kán. Het gaat dan om hoe de gemeente regie voert, hoe we zoveel mogelijk gebruik maken van innovaties, en op welke manier we het beste investeren in preventie en een goede wijkinfrastructuur. De transformatie betekent dat de gemeente sterk investeert in de relatie met inwoners.
Jeugdbeleid
De Jeugdwet regelt een nieuw jeugdstelsel, waarin gemeenten bestuurlijk en financieel verantwoordelijk zijn voor alle vormen van jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering en Advies- en Meldpunt Kindermishandeling.
Het jeugdbeleid van Hilversum richt zich op alle kinderen en jongeren in Hilversum. Het beleidsplan #jonginhilversum rust op 3 pijlers:
- Brede ontwikkeling: dit wil zeggen de brede collectieve ontwikkeling van álle jeugdigen in Hilversum. Voorwaarden hiervoor zijn goede basisvoorzieningen zoals de jeugdgezondheidszorg, informatie en advies aan ouders en kinderen, onderwijshuisvesting, brede scholen, jongeren- en ouderparticipatie.
- Versterken van kansen: bedoeld voor jeugdigen en hun ouders die tijdelijk een lichte vorm van ondersteuning nodig hebben op het gebied van opgroeien en opvoeden. Het gaat om de gemeentelijke preventieve taken, zoals de inzet van voor- en vroegschoolse educatie, lichte ondersteuningstrajecten voor kinderen en ouders en de aanpak van voortijdig schoolverlaten.
- Passende ondersteuning: de gemeente biedt passende en snelle ondersteuning op het moment dat het kind, de jongere en/of het gezin en hun sociale netwerk een probleem zelf niet kunnen oplossen, en individuele ondersteuning op maat nodig is. De gemeente is met ingang van 1 januari 2015 verantwoordelijk voor het realiseren van Passende ondersteuning.
Regionale samenwerking
In het sociaal domein wordt met de andere gemeenten in de regio kennis gedeeld en samengewerkt. Concreet richt deze samenwerking zich op de inkoop van individuele voorzieningen voor onze inwoners. Voor deze individuele voorzieningen geldt, dat het effectiever en efficiënter is om ze op grotere - regionale - schaal in te kopen en uit te voeren.
Toegang en regie
Om met ingang van 1 januari 2015 de nieuwe taken goed uit te kunnen voeren is gekozen voor één integrale toegang. In deze toegang, maar ook bij de inwoner thuis, wordt de hulpvraag van de inwoner verduidelijkt. Het kan gaan om een eenvoudige vraag, of een meer complexe problematiek. Vervolgens wordt in een plan van aanpak bepaald wat de volgorde is van de aanpak van de problemen, welke inzet de inwoner eventueel zelf kan leveren en welke voorziening moet worden ingezet.
Financiële gevolgen
Voor de uitvoering van de jeugdhulpverlening ontvangt de gemeente de komende jaren minder geld. De bezuinigingen op het landelijke macrobudget lopen op van ca.4 % in 2015 naar 15% in 2017. De kortingen op de budgetten voor de gemeenten kunnen echter verschillen met bovenstaande landelijke kortingen, omdat dit afhangt van de verdeling van de macrobudgetten over de gemeenten. De verdeling van de budgetten over de gemeenten is gebaseerd op het werkelijk gebruik van de jeugdhulpverlening in de afgelopen jaren. Vermoedelijk zullen de gemeenten vanaf 2016 gefinancierd worden op basis van een nieuw landelijk verdeelmodel. Dit kan op termijn consequenties hebben voor de hoogte van de gemeentelijke budgetten op de verschillende onderdelen.
Onderwijshuisvesting
De wijze waarop wij uitvoering geven aan onze wettelijke taak op het terrein van onderwijshuisvesting is vastgelegd in de verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting. In het IHP (Integraal HuisvestingsPlan) is dit uitgewerkt. De meerjaren-investeringskostenraming bij het IHP wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van prognoses (leerlingenaantallen) en andere ontwikkelingen. De door het rijk geplande overheveling van gelden op het terrein van de onderwijshuisvesting zal gevolgen hebben voor het IHP. Ook de beoogde verdere decentralisatie van rijksmiddelen voor het beheer en onderhoud van de schoolgebouwen heeft consequenties voor de gemeentelijke begroting en het takenpakket.
Samenhang met andere programma’s.
Naast de programma's 2 en 4 (zie context en achtergrond), heeft het programma Jeugd en Onderwijs een relatie met programma 7. Wonen (onderwijshuisvesting), 9. Cultuur (cultuureducatie en Jeugdcultuurfonds), 10. Openbare orde en veiligheid, brandweer (jeugdveiligheid), 11. Bestuurlijke aangelegenheden (wijknetwerken) en 12. Sport en Recreatie (Jeugdsportfonds).
Beleidsnota's
- Jeugdnota #jonginhilversum 2013-2016 (2013).
- Passende Ondersteuning pijler 3 #jonginhilversum, aanvullend beleidsplan 2015-2016 (2014)
- Wmo-beleidsplan Bouwstenen en programma’s 2012-2015.
- Beleidsregels m.b.t. huisvesting van buitenschoolse opvang 2008-2011 (2008).
- Beleidsnota brede scholen 2012 - 2016 gemeente Hilversum “Breder dan school 2012-2016”.
- Peuterspeelzaalbeleid en de Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (2012-2016).
- CJG notitie ‘Verbinden en versterken’ (2012).
- Integraal Huisvestingsplan (2012).
- Onderwijshuisvestingsplan (2014).
- Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs 2012.
Subfuncties
- 421.2 Openbaar basisonderwijs, onderwijshuisvesting.
- 430.2 Openbaar (voortgezet) speciaal onderwijs (excl. onderwijshuisvesting).
- 431.1 Openbaar (voortgezet) speciaal onderwijs onderwijshuisvesting.
- 441.1 Openbaar (voortgezet) onderwijs onderwijshuisvesting.
- 480.1 Onderwijsbegeleiding.
- 480.2 Centrale gymnastieklokalen.
- 480.3.Overige voorzieningen t.b.v. onderwijs (o.a. onderwijsachterstandenbeleid).
- 580.2 Overige recreatieve voorzieningen.
- 623.1 Participatiebudget: volwasseneneducatie.
- 650.1 Peuterspeelzalen/kinderopvang.
- 670.0 Algemene voorzieningen WMO en Jeugd.
- 671.9 Eerstelijnsloket WMO en Jeugd.
- 672.9 PGB WMO en Jeugd
- 682.9 Individuele voorzieningen natura jeugd.
- 683.9 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd.
- 714.1 Openbare gezondheidszorg.
- 715.1 BDU/Jeugdgezondheidszorg algemeen.