Lasten € 6.365 € 6.341
Baten € 2.639 € 2.085
Saldo € 3.726 € 4.256
Portefeuillehouder
F.G.J. Voorink
Missie
Inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de gemeente werken samen aan een leefbaar, schoon en veilig Hilversum. De gemeente zorgt voor een afgewogen balans waarbij levendigheid en bedrijvigheid hand in hand gaan met veilige situaties.
Context en achtergrond
Regio:
- Voor een deel van de milieutaken ligt de uitvoering volgens een wettelijke verplichting bij een Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). Hilversum heeft deze verplichte taken overgedragen aan de Omgevingsdienst Flevoland Gooi & Vechtstreek (OFGV). Daaronder vallen milieucontroles bij bedrijven. De gemeente blijft het bevoegd gezag.
- Het toezicht op de Drank- en Horecawet wordt regionaal uitgevoerd, waarbij Hilversum de dienstverlenende gemeente voor de regio is.
- In 2015 gaan de gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek en Flevoland samenwerking verkennen om te voldoen aan de kwaliteitscriteria van de Wabo.
Wijken:
- Toezichthouders kunnen door hun aanwezigheid in en betrokkenheid bij wijken een substantiële bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de wijk. Zij kunnen signalen van overlast direct opvangen en zo meldingen voorkomen. De uitgangspunten hierbij zijn persoonlijk contact, een oplossingsgerichte aanpak en een venster in de samenleving.
- Door betrokkenheid, samenwerking en consequente handhaving wordt een halt toegeroepen aan onrechtmatigheden en kan de kwaliteit van de leefbaarheid in wijken verbeteren. Uitgangspunt hierbij zijn betrokkenheid en de eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners.
Relatie met andere programma’s
- Programma 3. Jeugd. Toezicht op regelgeving Jeugd en alcohol en overlast in buurten en wijken.
- Programma 6. Toezicht en handhaving milieu en milieubescherming, Natuur en Leefbaarheid.
- Programma 10. Openbare Orde en Veiligheid, Brandweer. Controle op naleving, veiligheid en openbare orde in relatie tot Drank en Horeca en bij evenementen.
- Programma 15 Ruimtelijke Ordening. Actuele en passende bestemmingsplannen bieden noodzakelijke kaders.
- Programma 16. Dienstverlening. Door digitalisering de dienstverlening laagdrempeliger maken, en de behandeltijd verkorten door procesverbetering. Het Klantcontactcentrum is de toegang voor bewoners, bezoekers en bedrijven. De mediamonitoring door het Klantcontactcentrum helpt ons om sneller te reageren op de actualiteit.
Nieuwe wetgeving
De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) gaat naar verwachting in 2018 op in de Omgevingswet. Nu ligt er de “Wijziging van de Wabo (verbetering kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving)” (2015).
Beleidsnota's
- Omgeving, wonen en Algemene Plaatselijke Verordening (APV):
- Welstandsnota (2013).
- Handhavingsbeleid omgevingsrecht (Wabo) 2013-2014
- ‘Handhaven of gedogen?’ 2003
- Uitvoeringsprogramma 2013-2014 van het Handhavingsbeleid omgevingsrecht (Wabo)
- Parkeerbijdrageregeling en mobiliteitsfonds (2013)
- Winkeltijdenverordening (2013)
- Beleidsnotitie inhaalslag handhaving en legalisatie illegale appartementen (2013)
- Hondenbeleid (2010)
- Evenementenbeleid (2003)
- Verordening Drank- en horecawet (2013)
- Uitvoeringsbeleid handhaving horecawetgeving (2013)
- Coffeeshopbeleid Hilversum (2013)
- Convenant coffeeshop Hilversum (2013)
- Verordening Wet op de kansspelen (2013)
- Integraal Horecabeleid (1998 - en aanpassingen, laatste in 2008)
- Beleidsnotitie Regionaal Prostitutiebeleid Gooi en Vechtstreek (2000, en aanpassingen).
- Bestemmingsplannen (diverse plannen)
- Groenbeleidsplan 2030 (2013)
- Beleidsregels zoals afwijkingen bestemmingsplan, parkeren en antennes (diverse regels)
Subfuncties
- 140.2 Handhaving openbare ruimte.
- 140.3 Vergunningverlening APV/horeca.
- 723.2 Milieubeheer.
- 822.1 Bouw- en woningtoezicht (kosten).
- 823.1 Bouw- en woningtoezicht (opbrengsten).