Portefeuillehouder
W.M. Jaeger
Missie
Samen met ondernemers en kennisinstellingen willen wij werken aan een duurzame economische ontwikkeling van Hilversum. Doelen zijn voldoende werkgelegenheid, dynamiek en voorzieningen, en Hilversum als mediastad landelijk te promoten.
Context en achtergrond
De creatieve sector (inclusief media), zorg, detailhandel, horeca en toerisme zijn de belangrijkste sectoren voor de economische ontwikkeling van Hilversum. De sectoren op zichzelf, maar vooral ook de verbindingen (cross-overs) tussen de sectoren bieden economische potentie.
Creatieve sector en media
Voor Hilversum is het belang van de creatieve sector evident. Deze sector voorziet in een groot deel van de werkgelegenheid. De verwevenheid van de media en de creatieve sector maakt Hilversum de Mediastad. De creatieve sector is over de hele stad verspreid. Het Media Park is een productie-, opslag-, bewerkings- en transfercentrum van formaat voor nieuwe en traditionele media.
Detailhandel, horeca, evenementen en toerisme
De gemeente heeft een forse ambitie voor het centrum. In 2015 wordt de centrumvisie vastgesteld (zie programma Ruimtelijke Ordening). In deze visie worden ambities en doelstellingen geformuleerd: een bruisend centrum met een goed functionerende horeca en detailhandel, inclusief een sterke regionale warenmarkt en een aansprekend evenementenprogramma.
Ondernemingsklimaat
De aanwezigheid van een goed ondernemingsklimaat is een voorwaarde voor economische ontwikkeling. De gemeente kan op een aantal vlakken bijdragen aan dit klimaat. Dit raakt aan nagenoeg alle begrotingsprogramma's. Het gaat dan onder meer om een goede dienstverlening aan ondernemers, voldoende vestigingsmogelijkheden, aantrekkelijk woonmilieu, goede bereikbaarheid en parkeren, voldoende arbeidspotentieel, sterke verbindingen tussen ondernemers, gemeente en andere partners, en specifiek beleid of regelingen.
Regio
Voor succesvolle innovaties en de economische ontwikkeling van Hilversum en de regio is samenwerking tussen overheden, bedrijven, onderwijs- en kennisinstellingen essentieel. Hilversum maakt werk van zijn rol als centrumgemeente in de Gooi en Vechtstreek. Daarnaast is het verstevigen van de positie van met name de creatieve sector van Hilversum binnen de Noordvleugel en specifiek de Media Valley prioriteit.
De rol van de gemeente op dit gebied is aanjagen, faciliteren en ondersteunen. Daarnaast zijn er tal van relaties tussen dit programma en bijvoorbeeld wonen, cultuur, onderwijs, arbeidsmarkt, dienstverlening, ruimtelijke ordening en bereikbaarheid.
Beleidsnota's
- Structuurvisie Hilversum 2030 (2013)
- Kenniscentrum Hilversum, Economische Visie 2007-2020 (2007)
- Hilversum met beide benen in de Media Valley (2013)
- Programma Havenkwartier (2013)
- Programma Kerkelanden (2014)
- Programma Aanpak Leegstand (2012)
- Uitwerkingsnota Zorg, Economische kansen voor de zorg (2009)
- Uitwerkingsnota Arbeidsmarkt en Werkgelegenheid, Handen uit de mouwen (2008)
- Uitwerkingsnota Detailhandel en Horeca, Van Kerkstraat tot Biersteeg (2008)
- Uitwerkingsnota Toerisme en Recreatie, Binnenpret en Buitenkansen (2008)
Subfuncties
- 310.1 Markten.
- 310.2 Economische aangelegenheden.
- 310.3 Reclameactiviteiten.
- 560.5 Bevordering toerisme.
- 560.4 Volksfeesten.
- 580.2 Overige recreatieve voorzieningen (o.a. de lokale omroep).