- 04.02Integrale toegangMaatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
- 04.01Samenhang in de sociale leefomgevingMaatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
- 04.02Integrale toegangMaatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
- 04.03Samenhang en kwaliteit in individueel maatwerkMaatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
- 04.04GezondheidsbeleidMaatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
Integrale toegang
Begroting: toelichting op beleidsdoel
Hoewel de gemeentelijke integrale toegang meer een organisatiedoel is dan een beleidsdoel, heeft het wel een grote relatie met wat Hilversum wil bereiken in het sociaal domein. Als een inwoner een probleem niet op eigen kracht of met relatief geringe ondersteuning kan oplossen, moet voor iedereen duidelijk zijn hoe en waar een beroep op de gemeente kan worden gedaan.
Om voor inwoners met ingang van 1 januari 2015 een duidelijke ingang te hebben naar de gemeente is de keuze gemaakt voor één gemeentelijke integrale toegang. Individuele ondersteuning wordt geïndiceerd, toegewezen, en zonodig geregisseerd door de integrale toegang. Hier wordt de hulpvraag van de individuele inwoner duidelijk gemaakt. Vervolgens wordt – zoveel mogelijk door de inwoner zelf - in een plan van aanpak bepaald wat de volgorde is van de aanpak van de problemen, welke inzet de inwoner zelf kan leveren en welke voorziening moet worden ingezet.
Voor verdere uitwerking van de integrale toegang verwijzen wij u naar het projectplan Transitie Sociaal Domein.
Prestaties & resultatien
Prestaties in 2015 | Resultaten in 2015 |
---|
Indicatoren & kengetallen
I/K | Indicatoren/Kengetallen | Bron | Referentie waarde | Begroot 2015 (a) | Realisatie 2015 (b) | Verschil (b-a) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I | Er is aantoonbaar gestuurd op de volgende beginselen: A. inwoners worden goed geholpen (1 plan, 1 regisseur, 1 huishouden), B. we blijven binnen de budgetten, C. we werken samen | Nota Transformatie Sociaal domein en College akkoord 2014-2018 | - | - | - | - |
(I)ndicatoren en (K)engetallen; op indicatoren wordt gestuurd en er wordt over gerapporteerd. Kengetallen dienen als achtergrondinformatie
Er is aantoonbaar gestuurd op de volgende beginselen: A. inwoners worden goed geholpen (1 plan, 1 regisseur, 1 huishouden),B. we blijven binnen de budgetten,C. we werken samen |
zie beleidsdoel 4.1 |
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (negatief is voordeel)
Begroting na wijziging | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting na wijziging | 1.998 | 0 | 1.998 |
Realisatie | 2.087 | 0 | 2.087 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 89 | 0 | 89 |
Verklaring verschillen
Lasten | Baten | Saldo | # | |
---|---|---|---|---|
Regio: Inkoop- en contractbeheer | 82 | 82 | 1 | |
Overige afwijkingen | 7 | 0 | 7 | |
Totaal verschil | 89 | 0 | 89 |
Toelichting
- Een bedrag van € 39.000 is wel begroot, maar abusievelijk op beleidsdoel 4.3 waarop geen uitgaven zijn gedaan. In dat beleidsdoel is het opgenomen onder "overige afwijkingen". Het resterende bedrag ad € 43.000 is ten onrechte niet geraamd en is daarmee een nadeel voor de algemene middelen.
Beleidsdoelen binnen programma
Beleidsdoel 04.01
Maatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
Samenhang in de sociale leefomgeving
Beleidsdoel 04.02
Maatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
Integrale toegang
Beleidsdoel 04.03
Maatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
Samenhang en kwaliteit in individueel maatwerk
Beleidsdoel 04.04
Maatschappelijke ondersteuning en gezondheidszorg
Gezondheidsbeleid