- 10.03Brandveilig leven en effectieve aanpak incidentenBrandweer
- 10.01Daadkrachtige aanpak overlast en criminaliteitSociale veiligheid
- 10.02Professionele crisisbeheersing en rampenbestrijdingFysieke veiligheid
- 10.03Brandveilig leven en effectieve aanpak incidentenBrandweer
Brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
Begroting: toelichting op beleidsdoel
De brandweer is een belangrijk onderdeel van de Veiligheidsregio. In de Veiligheidsregio werken brandweer, politie, geneeskundige hulpverlening en de gemeente samen om het gewenste veiligheidsniveau te realiseren en te borgen.
In het verleden was de brandweer vooral gericht op het zo efficiënt en effectief mogelijk bestrijden en beheersen van incidenten. Steeds meer verschuift de aandacht naar het voorkomen en beperken van branden, schade en slachtoffers. Ontwikkelingen en doelstellingen in 2015:
- In 2015 wordt verder specifiek aandacht besteed aan brandveiligheid van de belangrijkste risico-objecten en risico-gebieden. De brandweer gaat ook door met voorlichting geven op basisscholen en brandveiligheid in de thuiszorg.
- De Gemeenschappelijke Meldkamer is een zeer belangrijk en cruciaal onderdeel bij de brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De minister heeft besloten dat er één landelijke meldkamerorganisatie moet komen met maximaal tien decentrale locaties. De meldkamer in Naarden zal daarom worden samengevoegd met die van Flevoland en Utrecht. De nieuwe locatie wordt kamp Zeist.
- De Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) wil in geval van calamiteiten maximaal adequate medische zorg leveren. Daartoe worden afspraken gemaakt met allerlei zorginstellingen (ziekenhuizen, Rode Kruis, GGD, ambulancevervoer, etc.). Het doel is om in goede samenwerking spoedeisende medische zorg te leveren en zich in te zetten voor de publieke gezondheidszorg (waaronder uitbraken van infectieziektebestrijding) en psychosociale zorg. De fusie met Flevoland is niet gelukt, bijgevolg gaat de GHOR in 2015 zelfstandig verder.
Prestaties & resultatien
Prestaties in 2015 | Resultaten in 2015 | |
---|---|---|
Het thema en de werkwijze Brandveilig Leven wordt breder ingezet om de brandveiligheid te bevorderen. De nadruk zal hierbij liggen op voorlichting- en verhoging van veiligheidsbewustzijn in het basisonderwijs, wijkveiligheidsprojecten in samenwerking met gemeenten en belangenorganisaties, voorlichting in de zorgsector in samenwerking met thuiszorgorganisaties en projecten voor specifieke doelgroepen in de brandpreventieweken. | Op een flink aantal basisscholen is brandveiligheids-voorlichting in groepen 4 verzorgd; in groepen 8 is op 85% van basisscholen vuurwerk-voorlichting gegeven. Eind 2015 is Hilversum Oost gestart met Wijkbrandweerman. Voor thuiswonende senioren zijn regionaal afspraken met Thuiszorg en WMO loketten gemaakt, om meer aandacht aan brandveiligheid in huis te besteden. In de Brandpreventieweken diverse keren “Broodje Brandweer” op de kazerne: lunch met groepen senioren om te spreken over brandveiligheid. | |
De brandweer draagt zorg voor integrale (interne) advisering op aanvragen voor een omgevingsvergunning. Hierbij zal over alle aspecten, zoals toetsing van bouw-, milieu-, gebruiks- en externe veiligheids-regelgeving een integraal advies aan het bevoegd gezag worden verstrekt. | De BGV (brandweer Gooi en Vechtstreek) zorgt voor integrale adviezen aan de gemeente. In een integrale aanpak worden vergunningen en handhavingszaken uitgevoerd op het terrein van bouwen, milieu en horeca. De samenwerking krijgt vorm in samenwerking bij calamiteiten en advisering bij bouwprojecten, evenementen en vergunningen. Milieuadviezen (complexere zaken) worden deels apart gegeven aan de omgevingsdienst OFGV; reguliere milieuadviezen worden gecombineerd met brandveiligheidsadvies. Ook adviezen van specialisten (externe veiligheid of brandveilig-heidsinstallaties) worden gecombineerd met brandpreventie adviezen. | |
Het Risicoprofiel is 2014 volgens de 4-jaariijkse cyclus geheel vernieuwd door de multidisciplinaire Expertisegroep Risicobeheersing, waarbij afstemming wordt gezocht met experts van diverse externe partners. In 2015 worden voor de vastgestelde prioritaire crisistypen integrale adviezen aan het bevoegd gezag gegeven, die multidisciplinair zijn afgestemd in de Expertisegroep Risicobeheersing. | Het regionaal risicoprofiel is in maart in de gemeenteraad behandeld. Het veiligheidsbestuur stelt voor om aan een 12-tal crisistypen prioriteit te geven. De raad heeft gevraagd het Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor te prioriteren. Ook is er extra aandacht gevraagd voor de veiligheid op het Media Park en de gevolgen van vergrijzing voor de brandveiligheid. Dit heeft geleid tot een wijziging in de top 12. Rond het thema externe veiligheid en spoorveiligheid zijn er voorbereidingen getroffen voor een extra blusvoorziening in de buurt van het spoor. Deze blusput is begin 2016 gerealiseerd. |
Indicatoren & kengetallen
I/K | Indicatoren/Kengetallen | Bron | Referentie waarde | Begroot 2015 (a) | Realisatie 2015 (b) | Verschil (b-a) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I | Toezicht inrichtingen en evenementen | Jaarverslag | 75 (2013) | 80 | 274 | 194 | |
I | Opkomstpercentage (in hoeveel procent van de uitrukken wordt de vastgestelde normtijd behaald?) | Jaarverslag | 74% (2013) | 90% | 84% | -6% |
(I)ndicatoren en (K)engetallen; op indicatoren wordt gestuurd en er wordt over gerapporteerd. Kengetallen dienen als achtergrondinformatie
Toezicht inrichtingen en evenementen |
Door het cluster risicobeheersing van de regionale Brandweer is het volgende uitgevoerd: |
Opkomstpercentage (in hoeveel procent van de uitrukken wordt de vastgestelde normtijd behaald?) |
Het opkomstpercentage is berekend op basis van het eerst aankomende voertuig voor prioriteit 1 meldingen gebouwbranden voor zowel de DAG als de avond/nacht/weekend (ANW), en worden op deze wijze ook benoemd in de jaarrekening 2015. Voor Hilversum zijn de cijfers 84% voor de DAG en 85% voor ANW. Hoewel het beoogde percentage van 90% niet is gehaald, is er wel grote winst ten opzichte van 2013. |
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (negatief is voordeel)
Begroting na wijziging | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting na wijziging | 7.221 | 0 | 7.221 |
Realisatie | 7.240 | 0 | 7.240 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 19 | 0 | 19 |
Verklaring verschillen
De prestaties voor dit beleidsdoel zijn binnen de geraamde budgetten uitgevoerd. Het verschil tussen begroting en realisatie van de financiën is slechts gering.
Beleidsdoelen binnen programma
Beleidsdoel 10.01
Sociale veiligheid
Daadkrachtige aanpak overlast en criminaliteit
Beleidsdoel 10.02
Fysieke veiligheid
Professionele crisisbeheersing en rampenbestrijding
Beleidsdoel 10.03
Brandweer
Brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten